Van droom naar realisering: Botswana! - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Marieke Nistelrooij - WaarBenJij.nu Van droom naar realisering: Botswana! - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Marieke Nistelrooij - WaarBenJij.nu

Van droom naar realisering: Botswana!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

07 September 2016 | Nederland, Lelystad

Vanaf kinds af aan ben ik al geïnteresseerd geweest in de natuur.
In het klein beginnend, in de vorm van het spelen met kleurige leeuwenbekjes, crocusjes en viooltjes in de tuin van mijn ouderlijk huis.
De belangstelling breidde zich uit naar van de tuinflora naar de daar aanwezige levende have, zoals lieveheersbeestjes en wandelende takken. In vakanties bloeide de interesse in de natuur buitenshuis. Paddenstoelen boeiden mij uitermate, en tijdens wandelingen kon ik opgaan in het verzamelen van kastanjes, beukennootjes, walnoten en bramen. Het is iets dat mij tot op de dag van vandaag nog steeds blij maakt.

Naarmate ik ouder werd werd mijn interesse voor de natuur steeds breder. In de bibliotheek verloor ik mij zelf graag in de prachtige natuurboeken.
Ik kwam steeds meer in aanraking met natuurprogramma's en documentaires op tv.
Het waren vooral vooral natuurdocumentaires in verre en minder verre oorden die het eerste zaad voor mijn droom hebben gevormd.
Ondertussen genoot ik ook van prachtige fotoboeken van bekende natuurfotografen die ik ging verzamelen. Nog meer voeding voor de ontwikkeling van het zaadje van mijn droom.
Bezoek aan dierentuinen en ook wandelingen in mooie omgevingen werden een mooie hobby.
Mijn eerste grote bijzondere reis met natuur in een hoofdrol is een fantastische 31-daagse reis door Java, Sumatra en Bali geweest waar ik samen met mijn moeder ontzettend van genoten heb. Geweldige natuur gezien en beleefd. Daadwerkelijk door de jungle lopen, en daar ook slapen...het was eigenlijk al een ongelooflijke droomreis.
Natuurfotografie werd voor mij een mooie hobby.

Ondertussen droomde ik al stiekem van safarireizen in Afrika. Ik las er al geregeld over en kon wegdromen bij prachtige verslagen van anderen.
Maar omdat het - dacht ik zelf - toch een utopie was om er überhaupt ook maaar aan te kunnen denken dat ik daar zelf ook ooit nog eens zou kunen komen, hield ik het stil en in en bij mezelf. Het zaadje ging ontkiemen maar ik gaf het - misschien ook uit zelfbescherming - geen gelegenheid verder te ontkiemen.

Een jaar of 7 geleden zat ik te surfen op het Internet en kwam per ongeluk op een live stream terecht van een 3 uur durende safari: een terreinwagen bemand met een presentator/gids en een cameraman. De wagen was voorzien van een enorme antenne, die het signaal van de rechtstreekse uitzending doorzond naar een centrale antenne die elders was opgesteld. Vandaar uit werd het signaal via satellietverbindingen beschikbaar gesteld voor kijkers waar ook ter wereld zij zich bevonden.
Ik zat met open mond te kijken. Was dit mogelijk? Via Internet live een safari vanaf Zuid-Afrika meebeleven? Waarbij je rechtstreeks vragen kon stellen en die live beantwoord kon krijgen?
Jazeker, het was mogelijk en dat is het nog steeds, en met steeds meer geavanceerde technieken. Je kunt nu als je wilt twee keer per dag 3 uur lang een live safari meebeleven.
Ik kijk al jarenlang zoveel ik kan. Het behoeft geen betoog, dat er geen houden meer aan was aan dat ontkiemde zaadje voor mijn droom.
Ondertussen was ik ook al zoveel mogelijk live streaming webcams van natuurgebieden van plekken over de hele wereld verspreid bij elkaar aan het verzamelen.
Bij die gelegenheid kwam ik ook de live stream van Pete's Pond in Botswana tegen. Destijds nog onder de hoede van National Geographic, nu onder beheer van WildEarth.TV.
De camera werd 24 uur per dag op afstand bestuurd door vrijwilligers (zoomies), die zo het moois van dat gebied konden delen met de kijkers.
Dát wilde ik ook! Ik heb - na oproep om zich aan te melden - mezelf meteen aangeboden en tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds als zoomie voor de camera bij Pete's Pond in Mashatu (Botswana) actief.
Het vuur van de droom om daar beslist eens zelf te kunnen zijn werd nu echt aangewakkerd, alleen het duurde lang voordat ik hem durfde te delen met anderen.
Ik heb jarenlang getwijfeld om achter mijn grote droom aan te gaan. Gebrek aan zelfvertrouwen, geloof in eigen kunnen en financiële mogelijkheden weerhielden me van actie.
Ondertussen ben ik toch geld opzij gaan zetten voor het geval dát...
Vorig jaar werd ik mijn eigen passiviteit zat. Ik zat in een depressieve periode en daar wilde ik uitkomen. Daar was in mijn ogen maar één goede manier voor: door actief met het organiseren van mijn droomreis aan de slag te gaan.
Dankzij geweldig bruikbare adviezen en hulp van familie en vrienden en een fantastisch aanbod van reisadviesbureau Out in Africa gaat het nu toch echt gebeuren.
Reis is geboekt. Op naar 3 weken fantastische (natuur)beleving in Botswana!
Het zaadje is een prachtige plant met een enorme bloemknop geworden en die bloemknop gaat vanaf 1 oktober open.
En ik laat jullie meebeleven!

  • 26 September 2016 - 20:04

    Karin:

    Wat heb je dit schitterend verwoord, Marieke! We gunnen je het uitkomen van je droom van ganser harte. En heel leuk dat we op afstand met je mee mogen genieten. Ik zal elke dag aan je denken! Goede reis,
    liefs,
    Karin

Tags: Botswana, Safari

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Lelystad

Op safari in Botswana

Een jarenlange droom gaat in vervulling. Na jarenlang sparen, hopen, wanhopen, terug naar hopen en uiteindelijk daadwerkelijk regelen gaat het dan eindelijk gebeuren: ik ga een geweldige safarireis maken in Botswana, met een uitstapje naar de Victoria Falls in Zambia.
Ik begin met een avontuurlijke quadbike tour over de Makgadigadi Saltpans, alwaar ik onder de blote sterrenhemel blijf slapen, in alleen een slaapzak. Daarna ga ik de stokstaartjes bezoeken (dit was een grote wensdroom van me) in hun leefomgeving. Vervolgens maak ik met een groep van 12 mensen een 11-daagse safaritocht door de mooiste natuurgebieden in Botswana, zoals het Moremi Game reserve, Chobe National Park. Die 11-daagse safaritocht start geweldig met een 2-daagse tocht per mokoro door de Okavanga Delta! Aan het eind van de groepssafari bezoeken we de Victoria Falls in Zambia. Daarna vervolg ik mijn reis naar Mashatu waar ik ook nog een aantal safariritten zal doen met als ultiem hoogtepunt een bezoek aan Pete's Pond! Al jarenlang bestuur ik samen met een tiental andere vrijwilliger van all over the world een live streaming webcam die daar is gesitueerd. De camera bestuur ik vanaf mijn computer thuis. Nu ga ik eindelijk met eigen ogen wat ik tot nu toe door de ogen van de camera heb mogen bewonderen.
Na het 3-daagse verblijf in Mashatu vertrek ik weer richting nederland

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2016

Dag 20 Johannesburg - Amsterdam

19 Oktober 2016

Dag 19 Mashatu Tent Camp - Polokwane -Johannesburg

18 Oktober 2016

Dag 18 Mashatu Tent Camp

17 Oktober 2016

Dag 17 Mashatu Tent Camp

16 Oktober 2016

Dag 16 Johannesburg - Mashatu Tent Camp
Marieke

Sportief, breed geinteresseerd, met als passie natuur en fotografie, en dol op koffie en chocola.

Actief sinds 26 Aug. 2016
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 10955

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 20 Oktober 2016

Op safari in Botswana

Landen bezocht: