Dag 5 Fish Eagle Safari 01: Okavanga Delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van Marieke Nistelrooij - WaarBenJij.nu Dag 5 Fish Eagle Safari 01: Okavanga Delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van Marieke Nistelrooij - WaarBenJij.nu

Dag 5 Fish Eagle Safari 01: Okavanga Delta

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

05 Oktober 2016 | Botswana, Maun

Om 7 uur aan het ontbijt, want om half 8 zou ik worden opgehaald vanaf Island Safari Lodge door Bushways, voor de start van de Fish Eagle safari.
Om half 8 zat ik kant en klaar bij de ingang van de lodge, maar Bushways liet op zich wachten. Om 8 uur waren ze er nog niet. Inmiddels had (Mar)Tina (uit Duitsland) zich bij me gevoegd. Ook zij ging de Fish Eagle Safari doen. Aan haar was doorgegeven dat men om 8 uur zou komen. Vreemd, bij mij stond half 8 in de reispapieren. Inmiddels arriveerde de manager van Island Safari Lodge en vroeg me hoe het ging. Ze vond het belachelijk dat Bushways niet op de afgesproken tijd kwam en beloofde me te bellen. Om half 9 kwam de wagen (met de rest van de groep (minus de 2 na Okavango op te pikken Australiërs) en onze gids en kok voorrijden. Bagage ingeladen, her en der wat herpakt zodat we er bij konden, en daar gingen we dan. Eerste doel voor vandaag: rijden naar de opstapplaats voor de mokoro's waarmee we naar ons eiland in de Okavanga Delta zouden varen. We zouden daar 2 nachten blijven slapen.
De rit was hobbeldebobbel, en het was erg warm, maar we zagen veel: zebra's, mongoose, giraffe, nijlpaarden , olifanten. Onderweg gestopt voor een fruitstop/sanitaire stop, en daarna verder.
Aangekomen op de opstapplaats was het een drukte van belang met alle polers (mensen van de lokale bevolking,van diverse afkomst, die met het voortstuwen van de mokoro's met toeristen deels hun inkomen verdienen), die druk bezig waren met de voorbereidingen. Onze bagage moest worden herpakt: we mochten alleen een dagrugzak meenemen met wat we voor 2 dagen dachten nodig te hebben. Eten, slaapzakken, matrassen, rugzakken, mensen: het moest allemaal mee. Na enige tijd van voorbereiding werden we over de boten verdeeld en konden we gaan. Het werd een overweldigende ervaring, de omgeving was fantastisch mooi. Prachtige leliebladeren op het water, bloeiende leliebloemen in diverse kleuren. We zagen kleine rietkikkers, nesten van Fish eagles...het was een enorm rustgevende en blijmakende ervaring. Het was heel erg warm, en ik was blij met mijn hoedje. De tocht per mokoro in de Okavanga Delta is overigens niet zonder gevaren. Er kunnen krokodillen en nijlpaarden tevoorschijn komen. Op de heenweg hebben we daar geen last van ondervonden.
Nijlpaarden hebben trouwens hun nut voor de Okavanga. Het water is glashelder, en dat komt door het lopen van de nijlpaarden door het water, volgens onze gids.
Na aankomst meteen ons kamp opgezet. Het opzetten van de tenten (2 bij 2 meter, en de familietenten waren groter) viel nog niet mee. In tegenstelling tot wat in de beschrijving staat valt dit niet in je ééntje te doen. We hebben elkaar geholpen bij het opzetten, wel zo fijn.
We hadden ook de beschikking over een improvisorische wc-tent: een hokje van tentdoeken waarin een groot gat in de grond was gemaakt en waarboven een rek met daarop een wc-deksel was geplaatst. Plus een schepje waarmee je na afloop zand over je daad moest doen.
Nadat iedereen min of meer gesettled was, volgde lunch en kregen ween meteen de eerste briefing over wat het verdere plan was voor de dag.
Siësta gehouden en om 17.00 uur gingen we onze eerste bush walk doen.Tijdens de briefing vooraf hadden we al uitgebreid te horen gekregen wat wel en wat niet de bedoeling was. In ieder geval bij elkaar blijven, in line lopen, en de gids exact volgen. En niet vanwege de opwinding bij het zien van iets moois achterblijven en de groep in de steek laten, want dan heeft de gids geen overzicht meer wie er geholpen moet worden wanneer er iets is.
Bush walk was geweldig, helaas geldt dat niet voor de foto's die ik ervan gemaakt heb. Maar we hebben veel gezien. Veel sporen van diverse dieren, veel uitwerpselen, een schedel van een buffalo, een hoorn van een impala, bavianen die druk in de weer waren. Vrouwen met rietpakketten boven hun hoofd op weg naar hun bestemming...en alles in prachtig gouden zonlicht. Heel jammer dat mijn foto's niet gelukt zijn. Hopenlijk lukt het nog via de groep waarmee ik de Fish Eagle Safari heb gedaan.
We vonden bijvoorbeeld sporen van een jong vrouwtjesluipaard, een afdruk van een een olifant, uitwerpelen van impala, giraffe en zebra.
Nijlpaard gezien. En een prachtige zonsondergang!
Na terugkomst in het kamp heerlijk chili concarne gegeten, en daarna vroeg in mijn tent om te slapen. De volgende ochtend was het immers vroeg opstaan geboden. Omdat het heet zou worden, zouden we om half 6 opstaan, en om 6 uur op pad gaan voor een grote uitgebreidere bush walk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Botswana, Maun

Op safari in Botswana

Een jarenlange droom gaat in vervulling. Na jarenlang sparen, hopen, wanhopen, terug naar hopen en uiteindelijk daadwerkelijk regelen gaat het dan eindelijk gebeuren: ik ga een geweldige safarireis maken in Botswana, met een uitstapje naar de Victoria Falls in Zambia.
Ik begin met een avontuurlijke quadbike tour over de Makgadigadi Saltpans, alwaar ik onder de blote sterrenhemel blijf slapen, in alleen een slaapzak. Daarna ga ik de stokstaartjes bezoeken (dit was een grote wensdroom van me) in hun leefomgeving. Vervolgens maak ik met een groep van 12 mensen een 11-daagse safaritocht door de mooiste natuurgebieden in Botswana, zoals het Moremi Game reserve, Chobe National Park. Die 11-daagse safaritocht start geweldig met een 2-daagse tocht per mokoro door de Okavanga Delta! Aan het eind van de groepssafari bezoeken we de Victoria Falls in Zambia. Daarna vervolg ik mijn reis naar Mashatu waar ik ook nog een aantal safariritten zal doen met als ultiem hoogtepunt een bezoek aan Pete's Pond! Al jarenlang bestuur ik samen met een tiental andere vrijwilliger van all over the world een live streaming webcam die daar is gesitueerd. De camera bestuur ik vanaf mijn computer thuis. Nu ga ik eindelijk met eigen ogen wat ik tot nu toe door de ogen van de camera heb mogen bewonderen.
Na het 3-daagse verblijf in Mashatu vertrek ik weer richting nederland

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2016

Dag 20 Johannesburg - Amsterdam

19 Oktober 2016

Dag 19 Mashatu Tent Camp - Polokwane -Johannesburg

18 Oktober 2016

Dag 18 Mashatu Tent Camp

17 Oktober 2016

Dag 17 Mashatu Tent Camp

16 Oktober 2016

Dag 16 Johannesburg - Mashatu Tent Camp
Marieke

Sportief, breed geinteresseerd, met als passie natuur en fotografie, en dol op koffie en chocola.

Actief sinds 26 Aug. 2016
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 10950

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 20 Oktober 2016

Op safari in Botswana

Landen bezocht: